Klachtenprocedure

Bent u niet tevreden?

De specialisten van Allergie Centra Nederland doen hun uiterste best om u goede zorg en hulp te bieden. Toch kan het zijn dat u achteraf niet geheel tevreden bent over uw medische behandeling. Wij hechten veel waarde aan uw opmerking of klacht. Allereerst omdat Allergie Centra Nederland het belangrijk vindt dat u een tevreden patiënt of cliënt bent. Daarnaast biedt uw klacht of opmerking ons de mogelijkheid om de zorgverlening te verbeteren. Op deze pagina leest u wat u kunt doen met uw klacht of opmerking.

De eerste stap is contact opnemen met uw behandelaar

Wanneer u niet helemaal tevreden bent over een behandeling is het raadzaam hier niet mee rond te blijven lopen. Veel klachten komen voort uit een miscommunicatie of verschillend verwachtingspatroon. Praat erover met uw behandelaar. Er kan sprake zijn van een misverstand. Samen kunt u tot een oplossing komen. Onze ervaring is dat een groot deel van de klachten op deze manier verholpen worden. U kunt contact met ons opnemen via 088 666 8 555.

Klachtenfunctionaris

Mocht u er samen niet uitkomen, dan heeft u de mogelijkheid om uw klacht voor te leggen aan onze externe klachtenfunctionaris. Een klachtenfunctionaris is een onafhankelijke professionele bemiddelaar die samen met u en Allergie Centra Nederland kan werken aan een oplossing. Wanneer u een klacht indient, zorgt de klachtenfunctionaris ervoor dat er binnen 6 weken naar een oplossing wordt gezocht. Indien u contact wilt opnemen met de klachtenfunctionaris, dan kunt u een e-mail sturen naar: klachtenfunctionaris@allergiecentra.nl.

 

De Geschillencommissie Zorg

Indien u er samen met de klachtenfunctionaris en Allergie Centra Nederland niet uitkomt, dan kunt u er voor kiezen om uw klacht te laten beoordelen door een onafhankelijke geschillencommissie. Allergie Centra Nederland is aangesloten bij De Geschillencommisie Zorg. Deze erkende onafhankelijke geschillencommissie kan uw geschil in behandeling nemen en een uitspraak doen over uw klacht. Meer informatie over de werkwijze van De Geschillencommissie Zorg kunt u vinden op de website: www.degeschillencommissiezorg.nl.

Tot slot

Wanneer u een klacht wilt indienen bij De Geschillencommisie Zorg, houdt u dan rekening met de volgende punten:

  • U bent als klager klachtengeld verschuldigd.
  • De geschillencommissie verzoekt u om inzage te geven in uw medisch dossier.
  • Een uitspraak van De Geschillencommissie Zorg mag u verwachten binnen een termijn van 4-6 maanden.

Folder klachtenregeling ACN

Denkt u dat u een allergie heeft?

Bij aanhoudende klachten is het belangrijk om dit te bespreken met uw huisarts of specialist. Met een verwijzing kunt u bij ons terecht voor allergieonderzoek.

We helpen u graag verder — zonder lange wachttijden.